Steek je neus in andermans zaak

Netwerken

Netwerken en ondernemen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je gezicht laten zien en jezelf verkopen; online en offline. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn eerste netwerkbijeenkomst als ondernemer was de Netwerkvloer in het Van der Valk Hotel in Zwolle in februari 2015. Grote en kleine ondernemers uit Zwolle en omgeving presenteren zich daar en daar moest ik natuurlijk bij zijn.

Werk aan de winkel

Daar liep ik dan. In mijn nette pak en met mijn haar in de krul. Eerst twee rondjes moed verzamelen, want mensen aanspreken en mezelf verkopen, dat was niet mijn dagelijks werk. Ik moest daarvoor echt wel een drempel over. Met mijn blik op oneindig en verstand op nul knoopte ik praatjes aan en deed ik wat ik van nature doe: nieuwsgierig zijn en vragen stellen. Dat is de journalist in mij. Ik hoorde mooie, enthousiaste verhalen en ontdekte dat ondernemers leuke mensen zijn! Ze zijn oprecht enthousiast over hun vak, hun dienst of product en gaan uitdagingen en veranderingen niet uit de weg. Ik netwerkte me blijmoedig door de middag heen. Thuisgekomen realiseerde ik me dat ik weinig over mijn eigen werk had verteld. De nieuwsgierigheid naar wat anderen doen, hoe zij dat doen en vooral waarom zij dat doen kreeg de overhand. Stom, dacht ik, ik moet werken aan mijn elevator pitch, werk aan de winkel!

Steek je neus in andermans zaak

Inmiddels is het 2021 en loop ik alweer heel wat jaartjes mee in de wereld van de ondernemer en netwerk ik op mijn eigen manier. Inmiddels weet ik steeds beter waar ik als ondernemer goed in ben, waarom ik doe wat ik doe en wie mijn ideale klant is. Ik kan inmiddels kort en bondig vertellen waar je mij voor moet hebben. Maar die flitsende elevator pitch is er nooit gekomen. Ik heb ontdekt dat ik met nieuwsgierigheid, oprechte interesse in het verhaal van mijn gesprekspartner en veel vragen meer bereik. Ik steek graag mijn neus in andermans zaak, dat is de journalist in mij. Daarnaast praten de meeste mensen graag over zichzelf en hun bedrijf en waarderen het als er met interesse naar hen geluisterd wordt. Ik hoor vaak dat mensen zo’n leuk gesprek met mij gehad hebben en ik denk dat zij daarom ons gesprek en daarmee mij niet vergeten.  

Mijn 7 tips voor net anders netwerken

Er komt een dag dat we met z’n allen weer ‘gewoon’ kunnen netwerken, daarom krijg je van mij alvast 7 tips om je daarop voor te bereiden, maar een deel van deze tips kan je natuurlijk ook gebruiken voor de volgende online bijeenkomst. 

✅ Ga je naar een netwerkbijeenkomst en is er een deelnemerslijst? Neem deze van tevoren door en bepaal wie jij interessant vindt om een praatje mee aan te knopen.

✅ Staan er mensen op de lijst die je al kent? Misschien kunnen zij je voorstellen aan degenen met wie jij graag in gesprek wilt.

✅ Bereid geen elevator pitch voor, bereid open vragen voor waarmee je een prettig gesprek kunt voeren. Ik heb alvast 10 vragen bedacht voor een goed gesprek. 

✅ Vraag door! Hoe? Heel eenvoudig: na vrijwel elk antwoord kan je de vraag stellen: Waarom dan?

✅ Visitekaartjes uitdelen mag, maar hoeft niet. Voeg de mensen met wie je een goed gesprek hebt gehad toe aan je LinkedIn netwerk. Dat kan je ter plekke doen, tijdens of direct na het gesprek. Doe je het later? Zorg dan dat je de namen van de mensen met wie je gesproken hebt onthoudt en verwijs bij je LinkedIn bericht naar de bijeenkomst waar je elkaar hebt ontmoet en het goede gesprek dat je hebt gevoerd.

✅ Overal kan je netwerken, niet alleen op speciale netwerkbijeenkomsten. Op een verjaardag, een reünie, op vakantie en in de supermarkt. Ik kreeg onlangs een opdracht na een gesprek over mijn werk met mijn kapster.

✅ Zorg ervoor dat je na dat goede gesprek ook online goed te vinden bent via je website en laat regelmatig van je horen op social media. Bedenk op welk platform jouw ideale klant actief is. Maak het jezelf gemakkelijk en beperk je tot 1 of maximaal 2 social media accounts en kies voor het platform waarop jouw ideale klant ook actief is.

10 vragen voor een goed gesprek

➡ Waarom ben je ondernemer geworden?

➡ Waarom heb je voor deze bedrijfsnaam gekozen?

➡ Wat staat ons nog te wachten in de toekomst van [naam product of dienst]?

➡ Welke opdracht vergeet je nooit meer?

➡ Van welke klanten zou je er wel meer willen hebben?

➡ Wat is karakteristiek voor jouw bedrijf?

➡ Was je als kind ook al zo geboeid door [naam product of dienst]?

➡ Waarom?

➡ Waarom?

➡ Waarom?

Netwerken

Vond je dit blogbericht leuk?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
Fran Lebowitz
Kijktips

Loop door!

New York liefhebbers opgelet: de miniserie Pretend It’s a City (Netflix) mag je niet missen!

Lees meer
Uitzicht over de weilanden
Tips voor ondernemers

Doe niks!

“Alle creativiteit komt voort uit het onbewuste. Pas als je ontspant, hoor je wat je eigen ‘onbewustzijn’ je influistert”, zegt John Cleese over creativiteit.

Lees meer
Ouderwetsche typemachine
Schrijftips

Welke moet weg!

Er zijn taalzaken waarvan ik gruwel, kippenvel krijg en me wanhopig huilend ter aarde stort.

Lees meer