“You got to find what you love. The only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it yet, keep looking”, zei Steve Jobs in een toespraak voor studenten. Ik heb het gevonden en jij?
Doen waar ik van hou
Een belangrijke reden om op 1 januari 2015 ontslag te nemen was dat ik weer echt met mijn vak bezig wilde zijn, dat ik wilde doen waar ik goed in was en waar mijn hart sneller van ging kloppen, doen waar ik van hou. De opdrachten zijn veranderd, er zijn nieuwe opdrachtgevers, plannen zijn gewijzigd en er zijn nieuwe initiatieven, maar de kern van mijn bedrijf is hetzelfde gebleven. Het omschrijft in 4 woorden wat mijn talent is, waar mijn passie ligt en waar ik op focus:
‘Iedereen heeft een verhaal’
Denk je nu: “Wacht even. Leuk hoor, dat houden van, maar mijn bedrijf draait toch om mijn klant, mijn opdrachtgever, mijn omzet? De kachel moet toch branden?” Jazeker, maar als je daarop focust, dan ‘loopt het niet lekker’. Als je je persoonlijke drijfveren negeert, wordt je werk er niet gemakkelijker op en zeker niet leuker. Misschien ben je de focus op je bedrijf en je eigen passie in de loop van de jaren en in de waan van de dag uit het oog verloren. Ook ik ben in de afgelopen 5 jaar wel eens meegesleurd in die waan. Bijvoorbeeld door toch die ene opdracht aan te pakken, ondanks de waarschuwingssignalen van mijn onderbuik. Ik wilde graag van dienst zijn, het bracht geld in het laatje of ik vond het lastig om nee te zeggen. Maar ik heb ontdekt dat ik op mijn best ben als ik doe wat me raakt en waar ik in geloof. Mijn klanten zien dat, komen graag bij me en komen net zo graag nog eens terug. En nog eens. En nog eens.
Workshop Focus op je bedrijf
Wat is jouw passie? Waar geloof jij in? Wie is jouw ideale klant die ‘gelooft wat jij gelooft’? Heb jij al gevonden waar je van houdt? Heb jij zin om deze uitdagende zoektocht aan te gaan? In de workshop ‘Focus op je bedrijf’ van Platform 9, een initiatief van Helga de Boer en mij, ga je het (her)ontdekken met inspirerende voorbeelden en vragen die je echt naar de kern brengen. Misschien voor het eerst, omdat je net begonnen bent of binnenkort start als ondernemer. Misschien omdat je al langer onderneemt, maar je echte drijfveren uit het oog verloren bent. In een groep van maximaal 6 ondernemers (her)vind je de kern van je ondernemerschap en dat helpt bij gesprekken die je voert met (potentiële) klanten en opdrachtgevers, bij het bouwen of updaten van je website, de inzet van social media en het ontwerpen van promotiemateriaal. Misschien ontdek je zelfs een nieuwe richting of kom je erachter van welke klant, dienst of product je definitief afscheid gaat nemen.