Het verdienmodel van Humans of Zwolle

Humans of Zwolle met baard

Ik lanceerde in februari 2017 Humans of Zwolle. We gaan op pad, schieten plaatjes, voeren gesprekken en delen al die mooie, gewone, gekke, bijzondere, kleurrijke en alledaagse mensen van Zwolle op FacebookTwitter en Instagram.

80 likes per dag

Binnen 2 dagen stonden we in de krant en kwamen er gemiddeld 80 likes per dag bij. Mensen van Zwolle vinden het blijkbaar net zo leuk als wij om kennis te maken met mensen van Zwolle. Iemand vroeg ons: “Wanneer komt de burgemeester in Humans of Zwolle?” Een week later vroeg iemand: “Dat loopt lekker, maar wat is je verdienmodel?” En iemand anders riep: “Wat een goed idee! Hier moet je subsidie voor aanvragen!”

De burgemeester in Humans of Zwolle

Ik geloof direct dat onze burgemeester openstaat voor een praatje en een plaatje. Maar dat is nou net niet het idee achter Humans of Zwolle. Het gaat niet om de burgemeester (sorry, burgemeester) of om andere bekende Zwollenaren. Het gaat juist om al die mensen die ‘gewoon’ in Zwolle wonen, werken, winkelen, studeren of er om wat voor reden dan ook zijn. Elk mens heeft een verhaal en al die mensen samen maken de stad. En als we toevallig een keer de burgemeester tegenkomen in onze mooie stad, dan zijn wij de beroerdste niet en mag hij ook op de foto. Net als al die andere mensen van Zwolle.

Ons verdienmodel

Ja, wij hebben een verdienmodel. Onze omzet bestaat uit energie, mooie gesprekken en we hebben inmiddels bijna 2500 fans op Facebook. We delen ons enthousiasme met hen. waardoor we de omzet verdubbelen. We investeren tijd in onze passie en creativiteit. De winst bestaat uit blije mensen en daar worden wij blij van. Is dat niet het beste verdienmodel ooit?

Subsidieaanvraag

Subsidie aanvragen, zou dat wat voor ons zijn? Voor een betere fotocamera? Een fancy zoomlens? Een strakke laptop? Voor het laten ontwerpen van een flitsende huisstijl en het bouwen van een kekke website? Ja, dat zou kunnen. Maar hoe dan? Waarschijnlijk door bergen ingewikkelde formulieren in te vullen, onze aanvraag te verdedigen voor mensen die allerlei bezwaren opwerpen, beren op de Zwolse weg zien en met een waslijst aan voorwaarden komen. LEAN werken, een ROI berekenen en SMART doelstellingen formuleren… Die tijd kunnen we beter besteden aan de mensen van Zwolle. Want had ik al gezegd dat we daar blij van worden?

Ondernemen doe je met je hart

De kachel moet natuurlijk branden, maar soms moet je als ondernemer dát doen waar je hart sneller van gaat kloppen. Dat levert niet altijd geld of nieuwe klanten op, maar iets veel waardevollers: energie en inspiratie. Voor jezelf én voor je bedrijf. 

Humans of Zwolle

Mensen maken de stad en ieder mens heeft een verhaal. Dat is de gedachte achter het project. Humans of Zwolle maakt het mogelijk om kennis te maken met de vele mooie, gekke, gewone, bijzondere, opvallende, kleurrijke en alledaagse mensen van Zwolle. Samen met fotograaf Edwin Goed ga ik op pad om de verhalen van de mensen van Zwolle in woord en beeld te vangen. Wil je ook kennis maken met de mensen van Zwolle? Volg ons op onze socials: 

Logo Humans of Zwolle
Woordvoerder GGD met mondkapje
Terugblik

Op naar een saai jaar!

Heb je me gemist in 2021? Dat kan. Het was wat stilletjes rond Ten Kate Communicatie, terwijl het een veelbewogen jaar was dat een onvergetelijke indruk op me achterliet.

Lees meer

Loop door!

New York liefhebbers opgelet: de miniserie Pretend It’s a City (Netflix) mag je niet missen!

Lees meer
Uitzicht over de weilanden
Tips voor ondernemers

Doe niks!

“Alle creativiteit komt voort uit het onbewuste. Pas als je ontspant, hoor je wat je eigen ‘onbewustzijn’ je influistert”, zegt John Cleese over creativiteit.

Lees meer