Neem eens vrij van je klant


Neem eens vrij van je klant

Natuurlijk moet je als ondernemer zuinig zijn op je klanten. Natuurlijk hebben we als ondernemer allemaal het motto ‘de klant is koning’ hoog in ons vaandel staan. En natuurlijk worden we een beetje zenuwachtig als er geen of weinig klanten zijn. Toch heb ik deze zomer vrij genomen van mijn klant. Zo’n 3 maanden maar liefst! ‘Heb je een sabbatical genomen?’, werd mij gevraagd. ‘Zo hee, dat is een lange vakantie!’ en ‘Kan dat zomaar uit?’

Nee, ik heb geen sabbatical genomen, ik heb geen lange vakantie gehad en het kan niet ‘zomaar’ uit. Ik heb de afgelopen jaren hard gewerkt waardoor ik me dit kon veroorloven. Ik vond dat het hoog tijd was om eens net zo hard te werken aan mijn eigen bedrijf en mijn eigen ideeën en wilde plannen. Want dat is wat er vaak bij in schiet. De afgelopen jaren als ondernemer had ik met enige regelmaat ingevingen, halve ideeën, onafgemaakte gedachten en flarden van inspiratie. Al die losse flodders heb ik op een hoop geveegd en daar ben ik op gaan broeden. Al denkend, pratend en wandelend. In het bos, op mijn kantoor, thuis op de bank en zelfs in bed. Welke flodder is in potentie een voltreffer? En wat heb ik ervoor nodig om het waardevol en succesvol te maken? Ik vuurde hier en daar eens een losse flodder af en kreeg daar reacties op.

Van losse flodders tot voltreffers

Al dat gefladder met flodders en flarden heeft deze zomer geleid tot Always Write! Onder de naam Always Write! bied ik schrijfworkshops en -trainingen aan. De eerste deelnemers zijn al geweest én enthousiast. Een andere losse flodder werd spontaan op mij afgeschoten, belandde in de roos en leidde tot ideeën waar mijn hart sneller van gaat kloppen, een supergave samenwerking en een heel mooi aanbod voor (startende) ondernemers. De (niet) vloggende vijftiger en de visionair gaan samenwerken. Maar daarover meer in het najaar van 2019. Nog even geduld dus!

Tip: neem eens vrij van je klant

Wat ik deze zomer in geleerd heb is dat het goed is om eens vrij te nemen van je klant. Het maakt je hoofd leeg, geeft ruimte voor nieuwe ideeën en het verbeteren van oude plannen. Wat ik ook geleerd heb is dat je je ideeën en gedachtenkronkels niet krampachtig voor jezelf moet houden. Praat erover, laat het vallen en strooi ze in het rond. De beste manier om goede ideeën te verbeteren is door ze te delen. Je zal verbaasd zijn tot welke spannende ontwikkelingen het kan leiden!

Reageer